ZAJĘCIA
ZAJĘCIA KOREKCYJNO- KOMPENSACYJNE
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej (zwanej również terapią wychowawczą), ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w szkole. Zajęcia dedykowane są głównie dzieciom, którym brak opanowania pewnych umiejętności utrudnia prawidłowy rozwój. Grupa, w której odbywają się zajęcia jest niewielka, do pięciu osób, gdyż mała liczebność podnosi efektywność zajęć. Grupa jest tworzona w oparciu o wiek uczestników oraz o konkretne zaburzenia rozwojowe. Zajęcia mają za zadanie rozwijać oraz aktywizować funkcje osobowościowe i intelektualne uczniów, pomóc im w pełni uczestniczyć w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Zajęcia są prowadzone przez pedagogów mających specjalne przygotowanie w obrębie terapii pedagogicznej. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne skierowane są do dzieci wymagających indywidualnego podejścia, mało samodzielnych, łatwo rozpraszających się, nieśmiałych, z dysleksją rozwojową (dysleksja, dysortografia, dysgrafia). Są polecane także uczniom, którzy mają zaburzenia funkcji wzrokowych, słuchowych czy ruchowych.
ZAJĘCIA REWALIDACYJNE
Zajęcia rewalidacyjne to zajęcia organizowane dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego ze względu na niepełnosprawność .Zajęcia rewalidacyjne nie stanowią formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są to odrębne zajęcia organizowane dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego ze względu na niepełnosprawność. Są one organizowane na podstawie innych przepisów niż udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Sam termin rewalidacja pochodzi od łacińskich słów re– znów, validus – mocny. Oznacza przywracanie człowiekowi pełnej sprawności. Jest procesem wychowawczym, z zaplanowanymi celami, uwzględniającym wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną. Jest to usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych. Celem zajęć rewalidacyjnych nie jest wyrównywanie braków – jego celem jest stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze. Stąd w ramach tych zajęć nauczyciel – specjalista nie „nadrobi” zaległości w dodawaniu ułamków, rozróżniania strony biernej od czynnej czy innych baraków z różnych zajęć przedmiotowych.
Metody którymi posługuje się pedagog podczas zajęć z uczniem:
- Metoda symultaniczno-sekwencyjna w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu
- Elementy pracy metodą Montessorii
- Elementy technik relaksacyjnych
- Elementy Metody Dobrego Startu
- Techniki parateatralne
- Elementy Terapii ręki
- Metoda Weroniki Sherborne
- Ortograffiti
- Kinezjologia edukacyjna
- Robusiowa Ortografia
- Nauka wielozmysłowa
- Wykorzystywanie metod oraz mnemotechnik ułatwiających szybkie i skuteczne uczenie się
- pismo Braille’a,
- alfabetu Lorma
- AAC- alternatywne i wspomagające metody komunikacji
TERAPIA PSYCHOLOGICZNA
W szkole odbywają się indywidualne zajęcia psychologiczne, na których uczniowie mają szansę: odkryć siebie, polubić siebie ze swoimi wadami i zaletami oraz nauczyć się radzenia sobie z różnymi trudnymi emocjami w życiu codziennym. Prowadzone są również zajęcia rozwijające uzdolnienia. Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania emocjonalnego i społecznego uczniów, umożliwienie lepszego poznania siebie oraz nabycia nowych umiejętności interpersonalnych.
- Wspomaganie rozwoju samokontroli:
- wdrażanie do kontrolowania emocji,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi uczuciami,
- eliminowanie napięć emocjonalnych oraz negatywnych sądów poznawczych.
- Wspomaganie rozwoju społecznego:
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów, konfliktów,
- kształtowanie umiejętności pokonywania trudności w kontaktach interpersonalnych i rodzących się w ich następstwie negatywnych emocji,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych oraz prospołecznych.
- Wspomaganie rozwoju emocjonalnego:
- kształtowanie uważnego słuchania drugiej osoby oraz zdolności dłuższego skupiania uwagi na wykonywanych czynnościach,
- kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby, wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania, rozumienia i wyrażania uczuć,
- uczenie konstruktywnego myślenia (zmianę sądów poznawczych).
Metody którymi posługuje się psycholog podczas zajęć z uczniem:
- Elementy technik relaksacyjnych
- Elementy Metody Pozytywnej Dyscypliny
- Elementy terapii poznawczo-behawioralnej
- Techniki metod twórczych
- Elementy artoterapii
- Elementy integracji sensorycznej
- Elementy Metody Dobrego Startu
- Metoda Weroniki Sherborne
- Kinezjologia edukacyjna
- Nauka wielozmysłowa
- Trening umiejętności społecznych (TUS)
- Terapia przez zabawę
- Metody aktywizujące
- Trening radzenia sobie z emocjami
- Bajkoterapia
- Metody projekcyjne
- Drama
- Stymulacja rozwoju społecznego (trening kompetencji społecznych)
- Stymulacja rozwoju emocjonalno-motywacyjnego
- Metoda wpływu osobistego,
- Dialog, instrukcja,
- Metody komunikacji wspierającej i wspomagającej
SOCJOTERAPIA
Celem tych zajęć jest usprawnienie kompetencji społecznych kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania jednostek w społeczeństwie. Zajęcia w grupie rówieśniczej rozwijają komunikację rówieśniczą oraz poczucie pewności siebie. Ponadto uczniowie eksplorują świat emocji, starając się je rozpoznawać u siebie i innych, jak i prawidłowo je wyrażać. Poznają także istotę rówieśniczej współpracy, życzliwości oraz empatii, które są fundamentalne dla prawidłowego nawiązywania relacji obecnie i w przyszłości.
Metody którymi posługuje się trener socjoterapii podczas zajęć z uczniem:
Praca w grupie rówieśniczej opierająca się na grach i zabawach zawierających treści edukacji społecznej. W terapii zajęciowej wykorzystywane są elementy arteterapii, psychodramy, ludoterapii, oraz stosowany jest trening umiejętności społecznych. Elementy Metody Pozytywnej Dyscypliny.
BIOFEEDBACK
Metoda Eeg – Biofeedbackopiera się na rejestrowaniu informacji pochodzących z mózgu w ostaci różnej częstotliwości fal mózgowych za pomocą umieszczonych na skórze głowy elektrod i wyświetlaniu tych informacji na ekranie komputera. Klient posiadając na bieżąco dostęp do informacji zwrotnej na monitorze – może zmieniać wzorzec fal mózgowych, aby osiągnąć z góry ustalony cel. W ten sposób uczy się samoregulacji. Proces ten nazywamy wyuczoną normalizacją wzorców EEG. Jest to metoda treningowa, oparta na dwóch założeniach:
- aktywności elektrycznej mózgu – odzwierciedla stan psychiczny ucznia
- aktywność tę można trenować.
Nagradzanie odpowiedniego zachowania zwiększa prawdopodobieństwo jego wystąpienia w przyszłości. Zachowaniem wzmacnianym w metodzie EEG – Biofeedbak jest wytwarzanie określonych wzorców fal mózgowych. Nagrodą za takie zachowanie jest informacja o sukcesie przekazywana przez komputer za pomocą dźwięków i wyświetlanego obrazu. Nagradzanie zachowania, czyli sekwencji neurofizjologicznych zdarzeń „kształtuje” elementy tej sekwencji, zwiększając prawdopodobieństwo jej wystąpienia w przyszłości.
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO WYRÓWNAWCZE
Główne cele ZDW to pomoc w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości przewidzianych w podstawie programowej dla danego etapu edukacyjnego, usprawnianie oraz nabywanie umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania dziecka w szkole, zapewnienie warunków do odnoszenia sukcesów każdemu z uczniów oraz stworzenie przyjaznej, bezpiecznej atmosfery na zajęciach. Cele te dotyczą wszystkich uczestników zajęć. Ich realizowanie powinno prowadzić do stymulacji rozwoju dziecka, korygowania zaburzonych funkcji, zapobiegania powstawaniu problemów emocjonalnych wynikających z nieradzenia sobie na co dzień na zajęciach, kształtowania samodzielności, rozbudzania zainteresowań i motywacji do nauki.